Częste pytania

Częste pytania

1.Czym jest elektroniczny podpis kwalifikowany?   

Jest elektronicznym podpisem równoważnym podpisowi własnoręcznemu. Służy do podpisywania dokumentów i umów, które mają moc prawną. Charakteryzuje się tym, że:

  • jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,
  • jest sporządzany za pomocą (podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis) elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego, jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.

2.Do czego mogę używać podpisu elektronicznego?

E-podpis pozwala między innymi na:

  • Kontakt oraz przesyłanie dokumentów do jednostek administracyjnych (ZUS, US, KRS, JST)
  • podpisywanie umów cywilno-prawnych zapisanych w formie elektronicznej
  • składanie zleceń w aukcjach oraz przetargach internetowych
  • podpisywanie faktur elektronicznych

 3.Gdzie mogę nabyć podpis kwalifikowany?

Podpis można nabyć poprzez:

  • Sklep internetowy www.sklep.eurocert.pl, następnie kontakt z naszym przedstawicielem w celu weryfikacji swojej tożsamości lub zamówić dojazd przedstawiciela EuroCert pod wskazany adres.

4. Procedura nabycia podpisu kwalifikowanego.

 Klient zamawia oraz opłaca e-podpis w naszym sklepie internetowym.

 Klient wybiera sposób odbioru e-podpisu:

  • odbiór osobisty w centrali EuroCert,
  • przesyłka sprzętu kurierem, następnie spotkanie z partnerem EuroCert
  • spotkanie z mobilnym przedstawicielem EuroCert w siedzibie klienta.

Podczas spotkania w punkcie, bądź z mobilnym przedstawicielem następuje:

  • weryfikacja tożsamości klienta,
  • podpisanie umowy subskrybenckiej,
  • wydanie kwalifikowanego podpisu.
  • zainstalowanie niezbędnego oprogramowania - przedstawiciel mobilny.

 Przed wizytą należy przygotować niezbędne dokumenty weryfikacyjne, zależne od danych jakie mają się znajdować na e-podpisie. Wykaz dokumentów jest dostępny pod adresem:

5.W jaki inny sposób mogę dokonać weryfikacji swojej tożsamości.

Subskrybent może dokonać weryfikacji własnej osoby poprzez notariusza. Taksa notarialna wynosi 20 zł + VAT.

6.Jak długo ważny jest mój e-podpis?

Podpis kwalifikowany wydawany przez firmę EuroCert jest ważny 2 lata. Po tym czasie należy go odnowić  na kolejny okres.

7.Jak mogę sprawdzić do kiedy ważny jest mój certyfikat?

Należy wejść w Start>>uruchom>>wpisać ,,certmgr.msc”>>osobisty>>certyfikaty>>odnaleźć swój certyfikat i odczytać informacje nt. dat ważności certyfikatu.

8.Co zrobić, jeśli zgubiłem swój e-podpis?

Należy bezzwłocznie unieważnić certyfikat. W tym celu Subskrybent musi się z nami skontaktować pod nr tel. 22 490 36 45 lub poprzez formularz kontaktowy. Unieważnienia dokonujemy w ciągu godziny od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.

9.W jakich krajach mogę się posługiwać swoim e-podpisem?

We wszystkich krajach Unii Europejskiej.

10.Czy mogę stosować służbowy e-podpis prywatnie?

Tak, w przypadku kiedy jest to podpis ,,uniwersalny” zawierający dane podstawowe osoby fizycznej.

11.Kto może posługiwać się e-podpisem?

Certyfikatem kwalifikowanym może posługiwać się tylko i wyłącznie osoba fizyczna do której został on przypisany. Zgodnie z polskim prawem (art. 40. 1. Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej) osoby składające kwalifikowany podpis elektroniczny lub zaawansowany podpis elektroniczny z wykorzystaniem danych do składania podpisu elektronicznego przyporządkowanych do innej osoby, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.

12.Czy mogę używać swojego e-podpisu na kilku komputerach?

Tak, jednak aby to robić niezbędne jest oprogramowanie Charismatics oraz SecureDoc. Wystarczy pobrać odpowiednią wersję ze stron:

1)      https://eurocert.pl/sterownik-i-oprogramowanie-do-zarzadzania-tokenemkarta,109.html

2)      https://eurocert.pl/oprogramowanie-eurocert-do-skladania-i-weryfikacji-podpisu-elektronicznego,106.html

13.Czym są kody PIN i PUK?

Kod PIN – indywidualnie ustawiony kod, niezbędny przy każdorazowym podpisie dokumentów.

Kod PUK – kod pozwalający odblokować kartę w przypadku jej zablokowania poprzez 3-krotne wpisanie błędnego kodu PIN.

14.Jak odnowić mój e-podpis?

E-podpis można odnowić przy pomocy naszych partnerów.

 15. Czy mogę  odnowić certyfikat z innej firmy w firmie  Eurocert?

Tak , można odnowić certyfikat z innej firmy.

 16. Czy podpis elektroniczny jest bezpieczny?

Podpis elektroniczny jest potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym. Jest to podpis elektroniczny, którego autentyczność jest potwierdzana przez niezależną instytucję. Prawdziwość danych zawartych w takim podpisie można w każdej chwili zweryfikować w publicznie dostępnym rejestrze certyfikatów . Jest zatwierdzone przez Polskie prawo, jaki Unię Europejską.