Częste pytania
1.Czym jest elektroniczny podpis kwalifikowany?
Jest elektronicznym podpisem równoważnym podpisowi własnoręcznemu. Służy do podpisywania dokumentów i umów, które mają moc prawną. Charakteryzuje się tym, że:
- jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,
- jest sporządzany za pomocą (podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis) elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego, jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.
2.Do czego mogę używać podpisu elektronicznego?
E-podpis pozwala między innymi na:
- Kontakt oraz przesyłanie dokumentów do jednostek administracyjnych (ZUS, US, KRS, JST)
- podpisywanie umów cywilno-prawnych zapisanych w formie elektronicznej
- składanie zleceń w aukcjach oraz przetargach internetowych
- podpisywanie faktur elektronicznych
3.Gdzie mogę nabyć podpis kwalifikowany?
Podpis można nabyć poprzez:
- Sklep internetowy www.sklep.eurocert.pl, następnie kontakt z naszym przedstawicielem w celu weryfikacji swojej tożsamości lub zamówić dojazd przedstawiciela EuroCert pod wskazany adres.
4. Procedura nabycia podpisu kwalifikowanego.
Klient zamawia oraz opłaca e-podpis w naszym sklepie internetowym.
Klient wybiera sposób odbioru e-podpisu:
- odbiór osobisty w centrali EuroCert,
- przesyłka sprzętu kurierem, następnie spotkanie z partnerem EuroCert
- spotkanie z mobilnym przedstawicielem EuroCert w siedzibie klienta.
Podczas spotkania w punkcie, bądź z mobilnym przedstawicielem następuje:
- weryfikacja tożsamości klienta,
- podpisanie umowy subskrybenckiej,
- wydanie kwalifikowanego podpisu.
- zainstalowanie niezbędnego oprogramowania - przedstawiciel mobilny.
Przed wizytą należy przygotować niezbędne dokumenty weryfikacyjne, zależne od danych jakie mają się znajdować na e-podpisie. Wykaz dokumentów jest dostępny pod adresem:
5.W jaki inny sposób mogę dokonać weryfikacji swojej tożsamości.
Subskrybent może dokonać weryfikacji własnej osoby poprzez notariusza. Taksa notarialna wynosi 20 zł + VAT.
6.Jak długo ważny jest mój e-podpis?
Podpis kwalifikowany wydawany przez firmę EuroCert jest ważny 2 lata. Po tym czasie należy go odnowić na kolejny okres.
7.Jak mogę sprawdzić do kiedy ważny jest mój certyfikat?
Należy wejść w Start>>uruchom>>wpisać ,,certmgr.msc”>>osobisty>>certyfikaty>>odnaleźć swój certyfikat i odczytać informacje nt. dat ważności certyfikatu.
8.Co zrobić, jeśli zgubiłem swój e-podpis?
Należy bezzwłocznie unieważnić certyfikat. W tym celu Subskrybent musi się z nami skontaktować pod nr tel. 22 490 36 45 lub poprzez formularz kontaktowy. Unieważnienia dokonujemy w ciągu godziny od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.
9.W jakich krajach mogę się posługiwać swoim e-podpisem?
We wszystkich krajach Unii Europejskiej.
10.Czy mogę stosować służbowy e-podpis prywatnie?
Tak, w przypadku kiedy jest to podpis ,,uniwersalny” zawierający dane podstawowe osoby fizycznej.
11.Kto może posługiwać się e-podpisem?
Certyfikatem kwalifikowanym może posługiwać się tylko i wyłącznie osoba fizyczna do której został on przypisany. Zgodnie z polskim prawem (art. 40. 1. Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej) osoby składające kwalifikowany podpis elektroniczny lub zaawansowany podpis elektroniczny z wykorzystaniem danych do składania podpisu elektronicznego przyporządkowanych do innej osoby, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
12.Czy mogę używać swojego e-podpisu na kilku komputerach?
Tak, jednak aby to robić niezbędne jest oprogramowanie Charismatics oraz SecureDoc. Wystarczy pobrać odpowiednią wersję ze stron:
1) https://eurocert.pl/sterownik-i-oprogramowanie-do-zarzadzania-tokenemkarta,109.html
13.Czym są kody PIN i PUK?
Kod PIN – indywidualnie ustawiony kod, niezbędny przy każdorazowym podpisie dokumentów.
Kod PUK – kod pozwalający odblokować kartę w przypadku jej zablokowania poprzez 3-krotne wpisanie błędnego kodu PIN.
14.Jak odnowić mój e-podpis?
E-podpis można odnowić przy pomocy naszych partnerów.
15. Czy mogę odnowić certyfikat z innej firmy w firmie Eurocert?
Tak , można odnowić certyfikat z innej firmy.
16. Czy podpis elektroniczny jest bezpieczny?
Podpis elektroniczny jest potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym. Jest to podpis elektroniczny, którego autentyczność jest potwierdzana przez niezależną instytucję. Prawdziwość danych zawartych w takim podpisie można w każdej chwili zweryfikować w publicznie dostępnym rejestrze certyfikatów . Jest zatwierdzone przez Polskie prawo, jaki Unię Europejską.